Om radikal venstresides tilflukt i egne ekkokamre.
På tenketanken Manifests
hjemmesider publiserte 14. desember Even Underlid en lang artikkel der han
forsvarer Fidel Castros ettermæle mot Castro-kritikere som meg selv og Bård
Larsen.
For 6 uker siden sendte jeg en artikkel til svar til manifests hjemmesider.
Manifests redaktør svarte meg etter flere ukers betenkningstid med at
redaksjonen mente min artikkel var «ensidig», «bidro med lite nytt», og «i for
liten grad tok utgangspunkt i Underlids artikkel». Redaksjonen ønsket dessuten
ingen «repetitiv» Cuba-debatt på sine hjemmesider.
Jeg synes det er en underlig
praksis for en redaksjon ikke å gi tilsvarsrett til en person som blir
kritisert eksplisitt i Manifests egne spalter, på deres hjemmesider. Redaktøren
har rett i at det var mange av Underlids ankepunkter jeg lot ligge i dette, som
jeg så som mitt første tilsvar i en debatt jeg så for meg ville vare en stund. Jeg
hadde håpet en slik debatt ville kunne virke oppklarende for mange
Cuba-interesserte. Jeg gledet meg til en spennende debatt med en kunnskapsrik
Castro-tilhenger. Even Underlid har skrevet en bok om Cuba, Jeg kan ikke helt
skjønne at han skulle føle seg truet av kritikk fra Castro-kritikere. Det tror
jeg heller ikke Underlid gjør. Men jeg tror redaksjonen i Manifest føler en grunnleggende
usikkerhet i møte med uenighet om egne standpunkter.
Selv mener jeg at jeg tok
utgangspunkt i noen hovedpunkter i Underlids kritikk av min Castro-kritikk. Er
det slik venstreradikale verner om sine helter? Lukker seg inne i sine egne
ekkokamre der de kan slippe utenverdens kritiske blikk på deres helter?
Les selv og avgjør selv om redaksjonen
i Manifest hadde rett i at mitt innspill i det som kunne ha vært en spennende
debatt, kun ville ha bidratt til «en repetitiv» Cuba-debatt med lite nytt!
Om Fidel Castro og Josè Martì.
Den cubanske nasjonalhelten Josè
Martì (1853-1895) har sagt: «Fedrelandet tilhører alle, det er alles eiendom,
alles smerte og alles himmel. Fedrelandet er ingens storgods eller kirke».
Godseiersønnene Fidel og Raul
Castro har i 57 år styrt Cuba som om det var deres eget storgods. Ved
revolusjonær ideologi, retorikk og propaganda har Castro-dynastiet skapt et
trossamfunn for revolusjonære troende og en forlystelsespark for revolusjonære pilgrimer.
Mytene om Fidel Castro har infantilisert norsk forståelse av Cuba, slik den er
blitt formidlet av et flertall av overfor det totalitære samfunnet, ukritiske norske
forskere og journalister.
Even Underlid skriver i Manifest
14. desember at han ønsker å bringe debatten om Fidel Castro ut av et vakuum
der Castro enten er engel eller tyrann. Underlid hevder at han vil nyansere min
fremstilling av Castro-regimets Cuba fra en kronikk jeg skrev i VG i November,
der han mener jeg i for stor grad har fremstilt Fidel Castro som en tyrann. Underlid
kritiserer min fremstilling av det cubanske samfunn før revolusjonen i 1958.
Jeg hevdet Cuba før 1958 hadde store
sosiale forskjeller, men var et samfunn som i en latin-amerikansk og en
karibisk sammenheng var avansert teknologisk, sosialt og politisk, sammenlignet
med andre karibiske land og latin-amerikanske land på 50-tallet. Den eneveldige
diktatoren Fidels vanstyre gjorde Cuba i løpet av et halvt århundre til det
u-landet det i latin-amerikansk sammenheng ikke var før revolusjonen, påpekte jeg
i kronikken i VG, som Underlid var så uenig i.
Underlid kritiserer meg bl.a.
for å bagatellisere de store sosiale forskjellene på Cuba før revolusjonen. Min
påpekning av 23% analfabetisme i 1958 innebærer ikke noen bagatellisering av de
som ikke kunne lese og skrive. Jeg ville heller fremheve at Cuba blant
spansktalende land på 50-tallet var blant de mest utviklete når det kom til en
rekke indikatorer for sosial, politisk og økonomisk utvikling, deriblant også
når det gjaldt omfanget av analfabetisme.
Det var ikke Batistas, men Fidel
Castros diktatur som virkelig sporet Cuba av fra en positiv økonomisk,
teknologisk og politisk utvikling. Cuba ble styrt av et korrupt diktatur fra
1952 til Batista i årsskiftet 1958/59 forstod at også middelklassen i byene
hadde vendt ham ryggen, og han forlot Cuba. Cubas befolkning trodde på løftene
om at diktatur skulle bli erstattet med gjenoppretting av demokrati, men fikk i
stedet et totalitært diktatur som nå har styrt Cuba i mer et halvt århundre. Godseiersønnene
Fidel og Raul har lykkes med å opprettholde økonomiske og politiske privilegier
for eliten rundt Castro-dynastiet, men har i det lange løp skapt stagnasjon og
fattigdom for den jevne cubaner.
Cuba hadde på 50-tallet store
sosiale forskjeller, men landet hadde en middelklasse i byene. Cuba hadde et
borgerskap, som kunne ha vært den økonomiske drivkraften som kunne ha utviklet
øysamfunnet videre, og opprettholdt Cuba blant de ledende spansk-talende land på
mange områder. Alle med initiativ har forlatt eller er blitt fordrevet fra
Cuba. Fidel Castro fjernet fra 1959 fra Cuba en elite som ikke hadde bidratt
til sosial utjevning, men som altså hadde bidratt til økonomisk, teknologisk og
politisk utvikling. Den «revolusjonære» eliten har ikke lyktes med å skape en økonomi
i stand til å opprettholde på egen hånd sosiale fremskritt og sosial utjevning,
som regimet noen tiår ved Sovjets subsidier lyktes i å oppnå for befolkningen. Etter
hvert som det økonomisk ikke-bærekraftige i regimets politikk i løpet av 90-tallet
ikke lenger lot seg skjule, ble de store sosiale forskjellene igjen åpenbare
for de som ikke lot seg villede av det eneveldige regimets retorikk og
propaganda om sosial rettferdighet og nasjonal selvstendighet.
Før revolusjonen hadde altså Cuba
en i karibisk og latin-amerikansk sammenheng velutviklet økonomi. Fidel Castro
gjorde Cuba først avhengige av sovjetiske økonomiske subsidier frem til 1990,
da muren falt. Deretter, fra rundt 2000-tallet gjorde Fidel Cuba avhengige av
subsidier fra Hugo Chavez og Venezuelas oljeøkonomi. Det økonomisk
ikke-bærekraftige chaviststiske Venezuela har etter mangeårig cubansk
innflytelse nå endt opp i økonomisk og sosialt kaos, og må betegnes som en
humanitær katastrofe. Cuba har også mistet en annen økonomisk støttespiller i
Brazil etter at Dilma Rousseff mistet makten. Det økonomisk ikke-bærekraftige Castro-regimet
har ikke lenger økonomiske velgjørere de kan gjøre seg avhengige av, snylte på
økonomisk.
Underlid baserer seg i for stor
grad på Castro-regimets egen selvforståelse. Underlid gjør en tidligere cubansk
økonomiministers ord til sine, om at den cubanske spesialperioden på 90-tallet,
var en årsak til tiår med tapt økonomisk utvikling. Spesialperioden var ikke en
årsak, men en konsekvens av at Cuba hadde gjort seg økonomisk avhengig av Sovjet.
Sovjet hadde heller ikke selv utviklet et økonomisk system, som var økonomisk
bærekraftig.
Cuba gjennomgikk ikke noen
økonomisk eller politisk omstilling slik østblokk-landene gjorde etter murens
fall. Frykten for å miste den eneveldige makten fikk Castro-dynastiet til å
reversere alle halvhjertete reformforsøk krisa på 90-tallet tvang en motvillig
Fidel til å gjennomføre. Cubanere som tok til orde for reformer ble fengslet
eller henrettet. Fidel Castro skulle eneveldig styre Cuba som sitt private
storgods, og den bærende økonomiske modellen viste det seg da Hugo Chavez kom
Fidel Castros vanstyre til unnsetning fra begynnelsen av 2000-tallet, var fortsatt
«internasjonal NAV-ing».
Før Underlid gikk i gang med sin
lange i egne øyne nyanserte imøtegåelse av min Castro-kritiske fremstilling,
fremsatte han sitt overordnete ankepunkt mot min fremstilling, «Skartveits
fortelling ligger klart tettest opp til den som blir fortalt av Castros
motstandere». Underlids fremstilling fremmer en rekke udokumenterte påstander
om Castro-dynastiets Cuba. Likevel har han rett i at kjernen i uenigheten
mellom Underlid og meg er nettopp i hvilken grad Castros reelle kritikere, er
meningsberettigete eller ikke i en ærlig og åpen debatt om diktatorens
ettermæle.
Mitt hovedankepunkt mot Underlid
er at han i alt for stor grad aksepterer Castro-regimets fremstilling av cubanske
meningsmotstandere som «urene», som ikke er meningsberettigete. Menneskesynet
som kommer til uttrykk når regimet omtaler meningsmotstandere som mark,
gusanos, mercenarios, leiesoldater og forrædere, rettferdiggjør overgrep mot
meningsmotstandere regimet har dehumanisert ved dehumaniserende språkbruk,
retorikk og propaganda. Underlid tar riktignok et forsiktig forbehold om at
ikke alle uavhengige journalister, menneskerettighetsaktivister, representanter
for uavhengige fagforeninger, politikere som spenner fra sosialdemokrater,
kristendemokrater til liberalister og konservative, er redskaper enten for USAs
politikk overfor Cuba eller representanter for gamle reaksjonære eliter fra
tiden under diktatoren Batista. Men de få overfor Castro-dynastiet kritiske
røstene Underlid lar komme til orde i hans fremstilling synes å være cubanere
som ikke har organisert seg mot det totalitære regimet eller stiller
spørsmålstegn ved det legitime i Castro-dynastiets eneveldige makt. Om Underlid
i artikkelen tilsynelatende motstrebende gjengir Castro-regimets
dehumaniserende stigmatisering av annerledes-tenkende på Cuba som «meitemark»,
bærer hans fremstilling likevel preg av at de «urene», de reelt
annerledes-tenkendes synspunkter om Fidel Castro som historisk aktør, ikke er
verdt å lytte til. Jeg er grunnleggende uenig med Underlid i dette.
I tiden etter at Fidel overlot makten til lillebror Raul i
2006/08, har uavhengige journalister, menneskerettighetsaktivister og politiske
opposisjonelle på Cuba lykkes med å bryte regimets informasjonskontroll. Disse
menneskene er for meg ikke «urene», «meitemark» og «imperialist-agenter», men
viktige informasjonskilder både til hva som foregår på Cuba og til Fidel
Castros ettermæle.
Underlid mangler forståelse for hvor belastende det er for vanlige
mennesker som lever i et totalitært diktatur å snakke sant overfor fremmede som
sympatiserer med styresmaktene. I et totalitært diktatur skjuler mennesker seg
bak masker. Cubas totalitære stat har hatt som hovedmål å beskytte privilegiene
til en elite, som legitimerer seg selv ved «revolusjonær» retorikk og
propaganda. Castro-dynastiet har lykkes i å beholde makten på Cuba i mer enn et
halvt århundre delvis p.g.a. USAs med rette kritiserte politikk overfor Cuba og
Castro-dynastiets dyktige utenrikspolitiske manøvreringer. Først og fremst har imidlertid
propagandageniet Fidel Castro styrt Cuba ved ensrettete media, totalitær
kontroll av informasjon, utspekulert propaganda og brutal undertrykkelse av
alle meningsmotstandere ved bruk av overvåking, informanter, nabolagskomiteer
og en vilkårlig rettstat. Krav om en fungerende rettsstat, presse- og
ytringsfrihet, demokratiske og sivile rettigheter lar seg i likhet med respekt
for menneskerettigheter ikke forene med en totalitær stats maktbruk.
Fidel Castro skal ha beundret Jose Marti. Det cubanske folket ville ha vært tjent med om den
viljesterke tyrannen med den totalitære hersketrangen og det massive egoet
hadde lyttet til Martis uttalelse om at «Fedrelandet»
ikke bør være noens «storgods eller kirke». Makt korrumperer, og absolutt makt korrumperer
absolutt, også på Cuba.
Kilder:
Mesa-Lago,
Carmela. Economic and Social balance of 50 years of Cuban revolution. Cuba in
Transtion. ACE 2009.
ICLEP, det
cubanske instituttet for Presse- og ytringsfrihets nettsider. http://iclep.org/
Diverse
samtaler med opposisjonelle cubanere på Cuba i løpet av de siste årenes
sommerferier og under Oslo Freedom Forum de siste to årene: Berta Soler, Raul
Risco, Antunes, Laritza Diversent, Ivan Carillo, Antonio Rodiles, Sarah Marta
Fonseca, Julito Fonseca, Pablo Diaz Espì, Yassar Rojas, Pedro Moran, Manuel Cuesta
Morùa, Martin Guevara (Ches nevø), Lia Villares (bassist i punkrockbandet Porno
para Ricardo), Normando Gonzalez Hernandez.
Jeg har også snakket med mange cubanere som ikke er
opposisjonelle, under mine opphold på Cuba.
Jennische,
Erik. Måste få polisen ur hovudet. Silc Forlag.
Se det gode intervjuet med den kunnskapsrike svenske journalisten, Erik Jennische. Jennische har gjort et grundig journalistisk arbeide i å dokumentere opposisjonen på Cuba. Den beste boken jeg har lest på et skandinavisk språk:
http://urskola.se/178205-En-bok-en-forfattare-Maste-fa-polisen-ur-huvudet
Se videoen fra Cubansk politisk politi om samfunnsfiendene, de opposisjonelle i Pinar del Rio. Videoen er talende for hvordan regimet forholder seg til pasifistiske meningsmotstandere:
https://www.youtube.com/watch?v=by6HMALXljc
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.