Stener Ekern |
”I Norge ser vi Latin-Amerika
fra lang avstand, da blir ideologi og stereotypier viktig for å lage mening av
skyggene vi ser. Vi ser da en form for politisk teater hvor vi spiller ut
versjoner av oss selv, ikke konkrete, annerledes mennesker og deres forskjellige
livssituasjon”, hevder Stener Ekern i et intervju undertegnete gjorde med Nicaragua-eksperten
med doktorgrad i sosialantropologi på Cafe Bacchus 1. desember 2018.
Latin-Amerika-gruppene
i Norge er opptatt av å bygge sosialismen og ikke så mye av av Latin-Amerika
som annerledes liv. Vi må anstrenge oss for å forstå Latin-Amerika før vi finner
allierte i andres konflikter», sier Stener Ekern.
Ekern mener sandinismen i Nicaragua med fordel kan forstås som
en millenaristisk bevegelse (tusenårsbevegelse), det vil si som en moderne variant
av det som gjerne skjer når fundamentalt forskjellige livsverdener møtes.
Eksempler på dette er den såkalte «dansesyken» (taki onkoy) som rammet urfolk i
Andes i kjølvannet av den spanske erobringen eller «åndedansen» blant
nordamerikanske urfolk da USA tok over deres territorier. Man danset seg inn i
transe—profetene sa at man ville våkne opp til en verden uten fremmede
herrefolk med overlegne våpen. Kristendommen, forstått som en formel for å
vinne over romerne (eller alt vondt, for den del), er en variant av dette.
Det samme gjelder marxismen-leninismen, ja selv det å forstå
seg selv som ”å være revolusjonær”. For så vidt er det ofte positivt å strekke
seg mot nye horisonter, men det revolusjonære programmet betyr lett at ”alt som
var før, var dårlig” og dermed at ”alt vi gjør nå, er bedre”. Slik nullpunktstenkning
blir raskt farlig. Revolusjonær endring krever fort vold for å forsvare seg
ettersom alle motstandere «objektivt» (som vi sa på 70-tallet) er på parti med
fortiden og dermed de som egentlig begynte.
Stener Ekern omgitt av forsker-kollegaer. |
Oversatt til norske forhold, (som
jeg ser du stadig gjør i din blogg), handler dette om hvor viktig det er at
sosialdemokratiet i sin glanstid aldri avskaffet demokratiet og rettstaten. Gerhardsen
vurderte aldri engang å fjerne valgmekanismen, selv når Ap vant gang på gang,
(og han advarte tydelig mot kommunistpartiets resept).
Om tiden før sandinistrevolusjonen ønsket sosialantropologen
med feltarbeid i León i Nicaragua i 1984-85 å minne om at også under Somoza fantes
det fagforeninger, både sosialdemokratiske og kommunistiske, og at det fantes
spirende velferdsstatsmekanismer som f eks en boligkooperasjon med mulighet for
sosiale boliglån. Somoza-regimet etablerte også stipendier for studenter.
Den siste og yngste av Somoza´ene var imidlertid
ikke voksen for oppgaven det var å modernisere landet på 1960-tallet. Landet
var fattig og forskjellene store, men i regional sammenheng var Nicaragua ikke
nederst. Faktisk var det bare Argentina, Uruguay og Cuba som hadde større kjøttkonsum
per innbygger i hele Latinamerika på 1960-tallet. Revolusjonen sprang mer ut av
Somozas vanstyre og den skam han bragte over en oppvoksende slekt med nye
horisonter, enn å være forårsaket av absolutt fattigdom.
Stener Ekern, Hilde Salvesen og en delegasjon av dommere fra Colombia på besøk på senter for menneskerettigheter i Oslo. |
Etter revolusjonen satset sandinistene sterkt først på
helstatlige bruk (ekspropriasjoner av Somozas eiendommer) og deretter stadig
mer på kooperative løsninger i landbruket. Uansett ble både produksjon og distribusjon
av landbruksvarer sterkt sentralisert. Før kunne småbøndene selge mais og
bønner og ris selv, på nærmeste marked.
For at de fattige i byen skulle få
billige forsyninger måtte småbøndene etter revolusjonen selge under kontroll av det nye
ministeriet for innenrikshandel (MICOIN). Det er beregnet at for mange småprodusenter
medførte dette betydelige inntektstap og særlig på kaffe, opptil 75 % for
perioden 1978-1984. (I Nicaragua ble en stor del av kaffen dyrket av småbønder).
Taki Onkoy - åndedanserne. |
Sandinistene la slik et godt grunnlag for Contras-opprøret, der misfornøyde bønder spilte en avgjørende rolle. I et større perspektiv er dette en variant av Ukraina i 1920-årene og Kina på 1950-tallet. Med sitt fokus på arbeiderklassen som fremtidens barn har marxismen-leninismen vært en katastrofe for småbønder verden over.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.