På Cuba utfordrer kunstneren Tania Bruguera perspektiver på
moderne politisk kunst utbredt innen norsk kunstliv om politisk kunsts
manglende evne til å påvirke verden utenfor kunstverden. Bruguera utfordrer den
cubanske, særegne totalitære varianten av kommunismens «sentraliserende
perspektiv». Politisk utfordrende kunst har ingen plass i Castro-regimets
totalitære krav om at alle cubanere skal underordne seg statens ideologi og
makt. Med sin radikale konseptkunst har hun trengt inn i juridiske og politiske
sfærer i den cubanske statsorganismen som forsvarer sitt «sentraliserende
perspektiv» og streber mot total kontroll over den cubanske virkeligheten. Vil
Bruguera lykkes med sine provokasjoner i å gjøre det ensrettete statsapparatet
til medskapere i hennes «subversive» politiske kunstverk?
Tania Bruguera tematiserer ytringsfrihet i 2009 ved Kunst-Biennalen i Havanna. |
Kunstneren Bruguera forsøkte 30. desember å arrangere en
«performance» på Revolusjonsplassen i Havanna, (tilsvarende Rådhusplassen i
Oslo). En mikrofon skulle gi alle som ønsket det et minutt til å dele med sine
tilstedeværende landsmenn deres ønsker for framtiden på Cuba. Initiativet «Jeg
krever også» førte til at Bruguera og flere demokratiaktivister ble arrestert
for en kort periode.
17. desember offentliggjorde Barack Obama at amerikanske og
cubanske myndigheter ville gå inn i forhandlinger for å normalisere
forbindelsene mellom de to landene. Krav om endringer av styresettet i
demokratisk retning og økt respekt for menneskerettigheter, ble formulert av
USA. Kravene har Castro-regimet møtt med brysk avvisning og krav om respekt for
Cubas «indre anliggender». Cubansk «nasjonal selvråderett« lar i følge regimet,
seg ikke kombinere med presse- og ytringsfrihet, stemmerett ved åpne,
demokratiske valg, en rettsstat som respekterer menneskerettigheter,
organisasjonsfrihet eller krav om fri tilgang til internett. En meningsmåling
nylig foretatt i hemmelighet på Cuba har vist at 3 av 4 cubanere er redde for å
si hva de mener offentlig.
Etter 17. desember, er Tania Bruguera og flere andre som har
utfordret begrensninger av ytringsfriheten, blitt arrestert. Kunstneren vil i
en rettsak bli stilt til ansvar for oppfordring til «offentlig uorden og
motstand». Bruguera er blitt fratatt sitt pass, altså nektet utreise, og venter
fremdeles på en rettsprosess som stadig blir utsatt. Kunstneren har i protest
meldt seg ut av det statlige kunstnerforbundet på Cuba, som har tatt
myndighetenes side mot Bruguera.
Bruguera forsøker å skape sin egen «performance» og
reaksjoner prosjektet har vekket, til elementer i et kunstprosjekt. Hun
forsøker å inkludere i kunstprosjektet også den politiske prosessen og den
rettsprosessen som formelt ikke har startet ennå. Hun er under konstant
overvåking.
Det ensrettete, totalitære statsapparatet er ikke atskilt i
lovgivende, utøvende og dømmende statsmakter. Forståelse for formelle
rettsprosedyrer i politi og rettsapparat er derfor mangelfull. Bruguera
forsøker å bringe rettsprosessen som egentlig formelt ikke har begynt, inn for
en internasjonal offentlighet der forståelse av rettsikkerhet og juridiske
normer skiller seg fra forståelsen i Cubas diktatur. Hun vil konfrontere Cubas
politiske virkelighet med internasjonale juridiske normer.
Myndighetene har forstått at de ikke vil klare å holde
rettsprosessen unna internasjonal presses oppmerksomhet. Cubanske myndigheter
forsøker å regissere en politisk prosess de trenger å få kontroll over før de
formelt starter en rettsprosess mot henne. Cubanske myndigheter har laget en
video der de utdyper sine synspunkter på hvorfor Brugueras person og
kunstprosjekt er subversivt, skadelig, for det cubanske samfunnet. Videoen blir
vist av representanter for sikkerhetspolitiet i lukkete visninger for kunstnere
på Cuba.
Bruguera får ikke se videoen. I en blogg på nettet der hun
har fått smuglet ut jevnlige, korte oppdateringer av den «kafkaske» prosessen
hun blir utsatt for, belyser hun hvordan den vilkårlige rettsstaten på Cuba lar
staten, påtalemakten, prosedere mot henne, den anklagete, men ennå ikke formelt
tiltalte kunstneren. Myndighetene prosederer mot henne uten at verken hun eller
hennes advokat har fått gjøre seg kjent med videoen. Videoen er blitt et
saksdokument, i en ennå ikke påbegynt rettsprosess.
Mange av de som skal vitne i den forestående rettssaken er
blitt gjort kjent med sakens innhold gjennom videoen. Videoen er et forsøk fra
påtalemyndighetene i forkant av en ikke ennå begynt rettsprosess, på å
forberede miljøet av kunstnere på Cuba hva de skal forventes å svare.
Kunstnermiljøet blir forsøkt instruert hvilke tolkninger av Bruguera de skal gi
uttrykk for når så rettsprosessen skal starte. Myndighetene forsøker å påvirke
vitnene uten at Bruguera skal lykkes med å gjøre myndighetenes påvirkning av
vitnene til en del av hennes kunstverk.
Samtidig som Bruguera iscenesetter sitt eget politiske
kunstverk, har Kunst-Biennalen i Havanna funnet sted. Kunstkuratorene som
planla Biennalen, valgte ikke å ha et avgrenset område i byen der kunst skulle
utfolde seg. Heller valgte kuratorene å bringe kunsten ut til det cubanske folk
i deres nærmiljøer rundt omkring i Havanna. Tanken var at Havannas befolkning
skulle delta og være en del av de ulike kunstverkene som skulle utfolde seg
blant byens befolkning. En kunstner fra Guatemala som deltok i Biennalen
protesterte offentlig mot myndighetenes behandling av Bruguera. Biennalen
avsluttes i slutten av mai. Klarer myndighetene å hindre Brugueras politiske
kunstverk å samhandle med Havannas under Biennalen kunstdeltakende befolkning?
Tania Bruguera i et kunstverk fra 2012 der hun tematiserte immigrasjon. |
Tania Bruguera har mottatt ikke bare solidaritet, men også
anerkjennelse som kunstner fra internasjonale kunstnermiljøer. Den kinesiske
kunstneren Ai Wei Wei har i likhet med kunstnere i USA, Canada, Nederland,
Belgia, England og kunstnere og kunstkritikere i Latin-Amerika engasjert seg i
solidaritet med Bruguera. Herp Albert Foundation utgir hvert år Herp
Albert-prisen til fem innovative kunstnere innen fem kunstkategorier: dans,
audiovisuell kunst, musikk, teater og visuell kunst. Bruguera får prisen for
kreativ, dyktig og nyskapende visuell kunst. I New York har Guggenheim Museum
og Museet for moderne kunst, MoMa, sammen med andre anerkjente
kunstinstitusjoner uttrykt solidaritet og anerkjennelse for Brugueras kunst. En
amerikansk kunstner uttalte under en demonstrasjon til støtte for Tania
Bruguera i New York: «She’s creating a moment of expression during a time of
oppression».
Er kunstens utfordring med å nå utenfor kunstverden at
kunstens dypsindighet da går tapt? Blir kunsten kunst gjennom kunstverdenens
måte å behandle den på? Er Tania Brugueras politiske kunst forståelig også for
mennesker som ikke lever i diktatur? Forsvinner kunstens dypsindighet i
Brugueras politiske kunst på vei ut til den cubanske samfunnsvirkeligheten
eller ut til den norske samfunnsvirkelighet? Vil Bruguera ved sitt politiske
kunstverk lykkes i å utfordre den totalitære statens «sentraliserende
perspektiv», og vil hennes «subversive» kunst kunne ta fra cubanerne noe av
frykten og forandre den cubanske samfunnsvirkeligheten?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.