Mitt andre svar til Terje Engers svarartikkel på min første artikkel. (Enger avviste min første artikkel som moralisme og mente Oslo hadde en mer synlig og sjenerende prostitusjon enn Cuba, og at Cuba hadde et utdanningsvesen og et utdanningsnivå i befolkningen Norge bare kunne drømme om.)
EKSOTISK REGIME
Leder av Norsk Cuba-forening, Terje Enger, avviser i Ny Tid
nr. 11 det han ser som mitt forsøk på «å psykoanalysere den cubanske
virkelighet og revolusjonen» i en tidligere artikkel. Enger avviser mitt Reich-inspirerte
innspill til forståelse av den cubanske totalitære samfunnsmodellen og
venstre-radikaleres fascinasjon for modellen, som virkelighetsfjern moralisme.
Likevel, Cuba var i 1958 blant de rikeste spansktalende
landene. Cuba var avanserte teknologisk, sosialt og politisk. 56 år med
vanstyre og undertrykkelse, har gjort Cuba til det U-landet det i
latin-amerikansk sammenheng ikke var før revolusjonen.
Hva kjennetegner diktaturet på Cuba? Sørger
nabolagskomiteer, system av informanter, sikkerhetspoliti, og totalitær
ideologi for at mentale frirom for individer ikke lar seg opprettholde eller holde
skjult for det effektive undertrykkelsesapparatet? Den revolusjonære,
totalitære ideologien vil ikke la noe område av samfunnet være utenfor, i fred
for den politiske, statlige sfæren.
Det totalitære diktaturet på Cuba har hatt absolutt makt
over utdanningsvesenet i 56 år. Regimet har kunnet skape det nye, sosialistiske
mennesket, til frihet, selvstendighet og solidaritet. Likevel insisterer
Castro-dynastiet på at cubanerne skal være den eneste befolkningen i
Latin-Amerika som ikke er modne til å stemme ved valg, praktisere presse- og
ytringsfrihet, organisasjonsfrihet og menneskerettigheter. Dersom den
kommunistiske ideologien har rett, burde det sosialistiske mennesket ha vært
det best egnete til å praktisere demokratiske rettigheter. Fungerer ikke
sosialistisk oppfostring? Hvorfor har regimet politiske fanger? Er det noe galt
med samfunnsmodellen eller barneoppdragelsen?
I en tale til den cubanske nasjonalforsamlingen i juli 2013 kritiserte
Raul Castro det moralske forfallet i det cubanske folket. Mangel på høflighet,
grov språkbruk, stjeling av offentlig eiendom på arbeidsplasser og seksuell
utfoldelse i parker til sjenanse for andre cubanere var noen av eksemplene
lillebror Raul fremhevet. Presidenten innførte derfor et fag i barneskolen for
oppretting av «sivile verdier». Raul avsluttet talen indignert på vegne av de
gamle revolusjonshelter, «vi stormet ikke Batista-regimets militærforlegninger for
dette». De ensrettete mediene på Cuba konfronterte ikke de absolutte
makthaverne i 56 år med deres ansvar for påstått «moralsk forfall» i den
cubanske befolkningen.
Hvorfor kommenterte ikke Raul Castro i talen også den
utbredte prostitusjonen på Cuba? Mange unge cubanske kvinner og menn vil gjerne
gifte seg med en utlending for å komme seg vekk fra en tilværelse uten
fremtidshåp. På øya foregår imidlertid også prostitusjon og tabu-belagt
prostitusjon med mindreårige. Journalisten Frank E. C. Lopez beskrev 29. mars på
det cubanske instituttet for presse- og ytringsfrihets nettsider barneprostitusjon
på Cuba.
Cubas avhengighet av turisme gjør at regimet ser gjennom
fingrene med de i prinsippet ulovlige skyggesidene ved turismen på Cuba. Den
eneste økonomiske aktiviteten det ineffektive og korrupte regimet ikke har klart
å kvele, er turistindustrien.
Den kommunistiske cubanske ideologien der revolusjonær vilje
skal gjennomstrømme hele individet, har blitt presentert med karisma og viril
sjarm av Fidel Castro gjennom nesten et halvt århundre. Iscenesettelsen av den
revolusjonære vilje som avgjørende for moralske vurderinger, gjør Fidel og hans
revolusjonære venner til nære slektninger av en norsk litterær helt på radikal
venstreside.
I Henrik Ibsens teaterstykke «Brand» ofrer presten Brand
sønn og kone i kamp for den rensende, altomfattende, samfunnsendrende viljen
til å satse «intet eller alt» for et vagt og uklart definert ideal om et mer
fullverdig liv og et bedre samfunn. I teaterstykket overtaler presten menigheten
til å forlate det eksisterende samfunnet ved å love et jordisk paradis. Idealsamfunnet
vil åpenbare seg for menneskene som følger ham, dersom de fortsetter å streve
med å leve opp til kravene fra den rensende, revolusjonære viljen. Når
forsamlingen som har fulgt Brand ut i ødemarken på høyfjellet etter hvert blir
lei av at Brand aldri innfrir sine løfter om å gi dem et bedre liv, men i
stedet fremsetter stadig nye krav til deres oppofrende vilje, vender de seg mot
Brand. Folket gjør opprør og forlater ham alene på høyfjellet.
Castro-dynastiet har i mer enn et halvt århundre appellert
til det cubanske folks offervillighet og tilslutning til den altomfattende,
påstått samfunnsforbedrende, revolusjonære viljen. Det effektive
undertrykkelsesapparatet har hindret cubanerne i å uttrykke sin misnøye med et
regime som ved nepotisme, korrupsjon, overvåking og brutalitet har skapt et
samfunn i stagnasjon. Har Fidels evne til å fremstå som en handlekraftig,
mandig, karismatisk leder «fullt og helt, og ikke stykkesvis og delt», blendet norske
venstre-radikalere?
Dag Solstad skrev i 2008 at han hadde en teori om at «AKP
hadde beflittet seg på å bli Brands etterkommere».[1]
Viser Solstads påstand venstre-radikaleres forkjærlighet for manifestasjoner av
vilje til å bedre samfunnet? Tilsynelatende troverdige uttrykk for vilje til
altomfattende endring av samfunn er viktigere enn «kjedelige» demokratiske
institusjoner og gradvise, langsomme, forbedringer av levekår. Demokratiske
rettigheter og friheter venstre-radikalere selv gjør bruk av i egne strider for
politiske mål i Norge, blir i eksotiske «annerledes» land mindre viktige.
Hva er det ved det cubanske diktaturet som
appellerer til nordmenn på radial venstreside? Hvis Enger har rett i at psykoanalytisk
inspirerte samfunnsanalyser av totalitær kommunisme på Cuba er en avsporing, og
man ikke aksepterer Norsk Cubaforenings forsikring om at Cuba ikke er noe
diktatur, hvilke teorier om samfunn er det som er relevante for å forstå det
totalitære regimet på Cuba, og fascinasjonen det vekker?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.