Min gode nicaraguanske venn, la oss kalle ham
Pablo, påpekte overfor meg at, ”Det var den franske og den nicaraguanske
revolusjonen som var virkelige ”folkelige” revolusjoner med reelle, vedvarende stridshandlinger,
kamper i gatene mellom diktaturets forsvarere og folket, i motsetning til den
russiske og den cubanske revolusjonen, som begge i hovedsak var statskupp
utført av en elite.”
Pablo har deltatt i stridshandlinger. Han var selv en
tenåring, som så vidt hadde rukket å bli gammel nok til å bli ikke direkte, men
delvis involvert i den avsluttende militære offensiven fra sandinist-geriljaen
mot Somoza-diktaturet, som falt i 1979. Pablo var derimot aktiv soldat i
borgerkrigen mot Contras på 80-tallet. Sandinistsoldaten fortalte hvordan det
var i et Nicaragua, som hadde en befolkning omtrent på størrelse med Norge, å
bo i en liten småby med rundt ca. 100 000 innbyggere, på størrelse med
Fredrikstad, i et land i krig. I denne småbyen var det i de mest intense fasene
av borgerkrigen på enkelte dager kø på kirkegården for å begrave unge, døde menn.
Pablo husker de cubanske militære rådgiverne, som etter
revolusjonen i 1979 etterhvert kom til Nicaragua for å skulle være med å trene
opp sandinisthæren. Han hadde ingen respekt for dem, og så på dem som
fagpersoner som ikke visste hva de snakket om. Pablo fortalte om sin far som
hadde vært helikopter-pilot i det nicaraguanske militæret på 60-tallet, som ble sendt av
diktatoren Somoza for å være mobilisert dersom de skulle bli kalt ut til å hjelpe
de cubanske soldatene som forsøkte å invadere Grisebukta på Cuba i 1961. Faren
og andre i det militære i Nicaragua hadde bare forakt til overs for cubanerne
som soldater, en forestilling Pablo noen tiår senere altså mener han fikk bekreftet ved
de militære rådgiverne sendt av den ”cubanske revolusjonen” for å assistere den
nicaraguanske revolusjonen.
De propagandaskapte mytene rundt Fidel Castro og den
såkalte revolusjonære eliten rundt Castro-dynastiet, kan man med fordel se nærmere
på. Man bør gjennomskue den blendende revolusjonære retorikken og det ”coole”
ved det på 60-tallet bevisst uflidde og ukonvensjonelle ved Robin Hood-imaget, som
ble bygget opp av den drapsvillige fremmedkrigeren Che Guevara og Fidel Castro,
sønnen til Angel, den spanske soldaten som slo seg opp som godseier på Cuba.
Angel Castro var nær venn av diktatoren Fulgencio Batista, som var gudfar ved
dåpen for den ene av Castro-brødrene. Batista ga derfor Castro-brødrene amnesti
for dommen for deres militære angrep og drap på de sovende soldatene ved militærforlegningen
Moncada i 1953. Fidel sonet mindre enn to år av idømt straff på
15 år. Fidel lærte av diktatorens Batistas feil. Det var broren Raul Castro som rundt 2010-11 ga etter for paven og EUs press mot Castro-regimet for å frigi de politiske fangene fra den "svarte våren" i 2003.
Var Castro-brødrene så sentrale da Fulgencio Batistas
diktatur ble styrtet? Tenk over hvor mange ganger du har hørt historien om
Fidel Castro som ”kom ned fra fjellene med sin geriljahær”, som en ”Moses med
steintavlene”. Hva innebærer egentlig setningen ”Fidel Castro kom med sin hær
ned fra fjellene”? Sandinistgeriljaen i Nicaragua kom ikke ned fra noen fjell
etter at Somoza skulle ha forlatt Nicaragua. Sandinistgeriljaen har faktisk
noen reelle kamphandlinger å fortelle om, og de har bilder fra kampsoner og
reelle kamphandlinger.
To hendelser er i cubansk revolusjonær mytologi ment å
utgjøre den cubanske revolusjonens ”stormingen av Bastillen”. For å bygge opp
om den revolusjonære myten fremstiller årlig diktaturet på Cuba en håndfull
geriljasoldaters angrep på militærbrakken i Moncada i 1953, som gnisten, som
skulle ha vekket folket til motstand mot Batista-diktaturet. TV-kanaler og
øvrige statlige kontrollerte massemedier på Cuba minner med rollespill,
kinaputter og fyrverkeri kontinuerlig befolkningen om Fidels kameraters
heroiske angrep på militærbrakken med sovende soldater.
Den andre skjellsettende revolusjonære hendelsen er en
dårlig planlagt ilandsettelse av geriljasoldater fra båten ”Granma” i desember
1956. 12 av 80 revolusjonære kom seg unna i det som må betegnes som en
militærtaktisk katastrofe. Det er de revolusjonære martyrer som dyrkes, ikke de
revolusjonære krigsheltene. Se på hele den revolusjonsmytologien som er bygget
opp rundt de revolusjonære sandinistiske sangene, og sammenlign dem med de
revolusjonære cubanske sangene, og se hva forskjellen er. Hvor er de ærerike
kamphandlingene i cubansk revolusjonær mytologi?
I romanen "Antes que anochezca" forteller den av Aids døende Reynaldo Arenas ærlig om arbeidsleirer for homofile, fengselsopphold idømt for å skrevet om politikk og å ha levd åpen som homofil. Arenas som døde i 1990, holder ingenting tilbake i romanen og forteller også om hvor ubetydelige og ukjente Fidel Castros geriljasoldater var for det store flertall av cubanere før Fidel kom til makten.
I romanen "Antes que anochezca" forteller den av Aids døende Reynaldo Arenas ærlig om arbeidsleirer for homofile, fengselsopphold idømt for å skrevet om politikk og å ha levd åpen som homofil. Arenas som døde i 1990, holder ingenting tilbake i romanen og forteller også om hvor ubetydelige og ukjente Fidel Castros geriljasoldater var for det store flertall av cubanere før Fidel kom til makten.
Cubas revolusjon i 1958 var mer av et kupp enn av en
revolusjon. USA hadde trukket sin støtte til Fulgencio Batistas diktatur.
Viktige kamphandlinger i 1958 mellom Batistas militære styrker og bygeriljaen
fant sted, mens Castros noen hundre gerilja-soldater holdt seg i fjellene. Da
kampen var over, diktatoren hadde innsett at borgerskapet hadde vendt ham
ryggen, og diktatoren hadde flyktet, kom Fidels få, men mindre kamptrette
styrker ned fra fjellene. Fidel Castro utnyttet maktvakuumet som oppstod. Han utmanøvrerte
etter hvert alle de andre politiske miljøene, som hadde kjempet mot Batista.
Den franske intellektuelle Regis Debray lagde teorien om den "revolusjonære gnisten", som geriljaen skulle ha vekket i folket og slik inspirert til en folkelig revolusjon. |
Fidel Castro forspilte muligheten den folkelige revolusjonen i 1958 ga det cubanske folk, dersom man aksepterer å bruke betegnelsen "revolusjon", og altså ikke som min venn Pablo, insisterer på at det som skjedde på Cuba ikke var noen reell revolusjon, men et statskupp. Ved et av utstillingsmontrene ved Museo de la Revolucion, i Havanna, fortelles det at alle de politiske partiene ble avskaffet av Fidel kort etter ”revolusjonens seier”, fordi de alle hadde samarbeidet med regimet styrt av Fulgencio Batista, Fidel Castros far, Angel Castros gode venn. Fidel hadde lovet frie valg i løpet av kort tid etter maktovertakelsen, ett av et utall løfter Fidel inngikk uten planer om å innfri.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.