Hvilke kaos-krefter har fått utspille seg i Nicaragua? Kan kaos-kreftene
igjen komme under kontroll? Vil det nicaraguanske samfunnet få tilbake
demokrati og respekt for menneskerettigheter?
Nicaragua har altså siden 18. April i år
opplevd politisk, økonomisk og sosial krise. I Nicaragua har lederen for
sandinistene, FSLN, Daniel Ortega vært president siden 2007, og siden 2016, i
ledtog med kona, Rosario Murillo, som visepresident, som nevnt i tidligere
blogginnlegg. Forrige gang Daniel Ortega var president, utviklet Nicaragua seg
også i retning av diktatur. Sandinistleder og kommandant Daniel Ortega styrte
Nicaragua på 1980-tallet, og var president i 1985-90, da sandinistene tapte et
fritt valg, og motvillig måtte gi fra seg makten.
Gradvis innsnevring siden 2007 av demokratiske
rettigheter og kvelning av demokratiske institusjoner og rettsstaten, har
blokkert muligheten for å vise motstand innenfor et autoritært politisk system,
som nevnt i tidligere blogginnlegg. Økonomiske vanskeligheter for regjeringen,
som presset frem upopulære tiltak, tvang en befolkning i møte med et autoritært
og korrupt politisk system til å demonstrere.
Er
det likheter og forskjeller mellom kaoskreftene som svekket demokrati og
menneskerettigheter i Nicaragua i andre halvdel av 80-tallet og svekkelse av
demokrati og menneskerettigheter i årene fra 2007 og fram til dagens krise i
Nicaragua?
Hva slags former for ekstremisme er det Ortega har
praktisert og hva slags diktatur er det han har utøvd? Er Ortegas maktutøvelse i
slekt med tidligere nicaraguanske caudillo-diktatorer, som Chamorro, Zelaya og
Somoza? Eller har Ortega mer til felles med de sosialistiske, revolusjonære diktatorene
Raul og Fidel Castro og Hugo Chavez og Nicolas Maduro?
Nicaragua har i sin historie opplevd flere ganger at
maktskifter har skjedd ved at opprørere mot et regime har flokket seg rundt en
leder. Lederen har så blitt en ny diktator, en ny caudillo, en høvding, som har
monopolisert makten for seg selv og sine. Caudilloer, høvdinger, har slik med
jevne mellomrom undergravd oppbygging av rettstat, reversert forsøk på atskilte
og av hverandre uavhengige statsmakter og hindret ivaretakelse av
konstitusjonen. Caudilloene har hindret rettferdige og oversiktlige valg og
respekt for demokratiske rettigheter og for menneskerettigheter. Caudilloen har
undergravd institusjoner som har begrenset diktatorens maktanvendelse, og i
praksis styrt landet som om det var diktatorens eget storgods, men dog samtidig
skapt økonomisk stabilitet og forutsigbarhet.
Det nicaraguanske partisystemet speiler manglende
institusjonsbygging i det nicaraguanske demokratiet. Kun et fåtall av de mange
politiske partiene har en sammenhengende ideologi eller forutsigbare
standpunkter. De mange små partiene er heller bygget opp rundt en høvding, en
caudillo, med lojale følgesvenner, som mot å støtte caudilloen forventer
betaling i form av inntektsbringende verv, sikkerhet og støtte mot politiske
fiender, så vel som rene økonomiske ytelser.
Den strategiske alliansen Ortega gjorde med lederen for
FSLNs hovedfiende, det konservative partiet, Arnoldo Aleman, som gjorde det
mulig for Ortega å vinne et presidentvalg med bare 35 % oppslutning, var en
avtale mellom to caudilloer. Ortega trengte amnesti fra anklager om seksuelt
misbruk av stedatteren, og Aleman trengte amnesti fra en dom om omfattende
korrupsjon. De to alfa-hannene lot seg ikke binde av konstitusjonelle og
demokratiske spilleregler.
Caudilloen Ortegas manglende respekt for demokrati og
menneskerettigheter har flere kilder, flere årsaker. Den tidligere
revolusjonære geriljalederen Daniel Ortega har blitt preget av marxismen, en
ideologi, som ser rettsstat, demokrati og menneskerettigheter som ”borgerlig blendverk”.
Nicaragua-ekspert Stener Ekern, hevder leninismen er en
millenaristisk bevegelse, trosretning. Når det gjelder den latin-amerikanske
leninismen er det åpenbart at leninismen er en trosretning. Leninismen ga
gjennom kampen mot Somoza og senere mot Contras, mange ledende sandinister
troen på seg selv som utvalgte representanter, herdet og opplyst gjennom
oppofrende, fysisk og mentalt krevende geriljakamp. Den revolusjonære
avantgarden var blitt herdet i revolusjonær kamp med større forståelse for hva
folket trengte enn noe parlamentarisk system eller borgerlig demokrati ville
kunne frembringe i folket, mente de selv, mange av dem, i følge Ekern.
Leninismen i dens latin-amerikanske form ga revolusjonære
sosialister i Latin-Amerika en overbevisning om å være utvalgte. Å ha ofret sin
ungdomstid for revolusjonen, ga også revolusjonære ledere en overbevisning om
at de fortjente makten for sine oppofrelsers skyld, oppofrelser de tenkte at
hadde lutret og herdet dem for den store oppgaven, å skape det nye samfunnet og
”det nye mennesket”. Makten var deres fordi de ”fortjente den”.
Leninismen i dens latin-amerikanske form la liten vekt på
tenkning rundt økonomi. Latin-amerikanske marxister la noen av dem vekt på
hvordan skape økonomisk vekst og utvikling ved jordreformer, og forestillinger
om å skape en klasse av selvstendige bønder. Både på Cuba og i Nicaragua endte
marxistisk landbrukspolitikk med kooperativer og andre former for sterk statlig
styring av landbruket. Den sterke statlige styringen forårsaket væpnete opprør
blant bønder, som protesterte mot det bøndene så som brutte løfter om egen
jord. (Jeg vil skrive mer om landbrukspolitikk og bondeopprør i neste
blogginnlegg.)
Etter først å ha kommet til makten, var ikke marxistisk
teori så mye til hjelp for å utvikle industri eller modernisere tilbakeliggende
økonomier som hadde basert seg på eksport av landbruksprodukter. Stalin ledet
et brutalt, totalitært diktatur, som hadde mange millioner av ofre, men
forsvarerne av Stalin vil kunne hevde at den sovjetiske lederen tross alt industrialiserte
og moderniserte det industrielt og økonomisk tilbakeliggende Sovjet. Bolsjevikene
gjennomførte utdanningsreformer som bragte frem et stort antall unge ingeniører,
som ga økonomien vekst noen tiår før Sovjet stagnerte økonomisk. For den latin-amerikanske,
revolusjonære sosialismen kan ikke en gang tilhengerne vise til en tilsvarende form
for økonomisk, industriell, teknologisk fremgang for de samfunnene der
revolusjonære sosialister har kommet til makten.
USA og lokal overklasse har fått skylden for radikal
venstresides mislykkete politikk. Den revolusjonære venstresiden i
Latin-Amerika har forklart egne nederlag med at imperialistmakten USA i ledtog
med eliter innen overklassen i de respektive landene og deres aktive
motarbeidelse av de revolusjonæres målsetninger, har hatt skylden for at
revolusjonære sosialister ved makten så sjelden synes å lykkes med å bringe
fremskritt og materiell velstand for de fattige, eller i det hele tatt,
fremgang for hele samfunnet.
I Norge har ikke bare revolusjonære sosialister men også moderat venstreside akseptert den radikale venstresiden i Latin-Amerikas egen ansvarsfraskrivelse for egen mislykket økonomisk politikk de gangene revolusjonære sosialister har kommet til makten. Burde norske forskere og journalister være mer kritiske til radikal venstresides forståelse av hvorfor revolusjonær sosialisme synes alltid å ende opp med økonomisk stagnasjon og politisk undertrykkelse?
I Norge har ikke bare revolusjonære sosialister men også moderat venstreside akseptert den radikale venstresiden i Latin-Amerikas egen ansvarsfraskrivelse for egen mislykket økonomisk politikk de gangene revolusjonære sosialister har kommet til makten. Burde norske forskere og journalister være mer kritiske til radikal venstresides forståelse av hvorfor revolusjonær sosialisme synes alltid å ende opp med økonomisk stagnasjon og politisk undertrykkelse?
Lenin skal ha sagt til sine revolusjonære bolsjeviker; ”virkeligheten
er vår største fiende”. Ikke en gang de latin-amerikanske revolusjonære selv
synes overbevist om egen økonomisk kompetanse. Fidel Castro ga sandinistene i
Nicaragua kort etter revolusjonen i 1979 rådet - å ikke følge Cubas økonomiske
modell. ”Modellen virker ikke en gang for oss”, skal Castro ha uttalt
offentlig. Realpolitikeren Castro skjønte at et økonomisk stagnert Sovjet ikke
kunne fø på enda en ikke-bærekraftig latin-amerikansk økonomi. Det
revolusjonære Cuba ønsket å være alene om privilegiet å kunne snylte på Sovjet
økonomisk.
I sin første periode ved makten, på 80-tallet, tok FSLN og
Danilel Ortega ikke hensyn til Fidels advarsel, men det gjorde Ortega i den
andre perioden, fra 2007. I den andre perioden ble Ortega selv rik, og skapte
inntil april i år, vedvarende økonomisk vekst i landet.
Det er nok likevel ikke muligheten til å bli rik, som gjør at
Daniel Ortega har søkt makt og klamrer seg til makt. Makten for maktens skyld
er det viktigste for Ortega. De sosialistiske diktatorene, Fidel og Raul
Castro, Hugo Chavez og Nicolas Maduro er ikke som de latin-amerikanske diktatorene
i militærdiktaturene før og under den kalde krigen, som først og fremst syntes
tiltrukket av rikdommen makten førte med seg.
De revolusjonære sosialistiske lederne gjør bruk av en revolusjonær
retorikk som tilslører den politiske virkeligheten i Latin-Amerika. Ofte er det
lite reelt samsvar mellom revolusjonær retorikk og radikal venstresides praktiske
politikk ved makten. Å gi inntrykk av å hjelpe de fattige og å gjøre samfunnet
bedre, kan det virke som er viktigere for revolusjonære ledere ved makten enn
faktisk å gjøre samfunnet bedre, både for de fattige og for hele befolkningen.
Politikere må beherske å utøve politiske analyser og å utøve
politisk retorikk. Både de selv og de som hører på, bør imidlertid være seg
bevisst når politikere bedriver analyser og når de bedriver retorikk. Den
radikale venstresiden i Latin-Amerika trives best når de kan blande sammen
retorikk og analyser, og når analyser blir til retoriske øvelser.
Viktigere enn retorikk, er det tross alt å utføre praktisk
politikk. Latin-amerikansk radikal venstreside bruker ofte retoriske øvelser
der USA, imperialisme og nyliberalisme får skylden for egen manglende evne til
å utvikle konstruktiv, relevant og løsningsorientert politikk for samfunn der
revolusjonære har kommet til makten. Om revolusjonære sosialister i
Latin-Amerika så kontrollerte regjeringsmakt, hadde mangeårige flertall i
parlament eller utgjorde absolutte diktaturer, så har likevel tendensen vært
der til å redusere politikk til retorikk, og vise manglende interesse for
politisk praksis.
Sansen for det retoriske har kanskje sammenheng med mangelen
på forståelse for det økonomiske, som kanskje også er en forakt for økonomisk
tenkning i det hele tatt innen latin-amerikansk radikal venstreside? De
revolusjonære, leninistiske lederne forstod seg på makt, men ikke på økonomi.
Nicaragua trenger nå det internasjonale samfunnets hjelp til
å bryte den uheldige syklusen med caudilloer, høvdinger, som kommer til makten
ved hjelp av opprør mot andre egenrådige eneherskere. Nicaragua har for ofte erfart
at en ny caudillo gjentar samme undergraving og blokkering av institusjonene,
som skulle hindre eneveldig maktutøvelse og maktmisbruk.
Maktbalanse
og uavhengighet mellom de demokratiske institusjonene, respekt for konstitusjon,
rettsstat, presse- og ytringsfrihet og andre demokratiske rettigheter og
menneskerettigheter er i Latin-Amerika og i Nicaragua, så vel som i Norge og
Europa, de kreftene som hindrer kaoskrefter og politisk ekstremisme i å utfolde
seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.